Dialog er grunnlaget for debatt
Dag Hareide ved Nansenskolen hadde i fjor høst en glimrende artikkel i Morgenbladet hvor han dro opp skillelinjene mellom debatt, diskusjon og dialog. Hareide skriver at debatt først og fremst er en kamp. Ordet er utledet fra battre som betyr å kjempe. Målet med debatten er først og fremst å vinne over motdebattanten, og vinneren kåres av de som følger debatten. I en diskusjon er målet å overbevise. Den som vinner har klart å overbevise den andre om å skifte standpunkt.
I et demokratisk samfunn er det viktig med både debatt og diskusjoner. I det offentlige ordskiftet er det debattene som dominerer. Problemer kan løses på flere forskjellige måter og gjennom debattene finner vi ut hvilke løsninger vi skal velge.
Når vi møtes til dialog er det med et helt annet utgangspunkt. Målet er verken å overvinne eller overbevise dialogpartneren. I stedet møtes vi med et felles ønske om å finne ut mer om den andres ståsted. Gjennom å spørre, lytte og fortelle skaper vi en samtale hvor den gjensidige forståelsen er målet. Målet med dialogen er ikke at alle skal bli enige; ”Fred er ei det beste” skrev Bjørnstjerne Bjørnson. Det handler heller ikke om at du skal oppgi dine egne standpunkt. I dialogen møtes vi som likeverdige.
Dialog er grunnlaget for debatt og diskusjon. Før vi går inn i en debatt eller en diskusjon må vi vite noe om hva den vi skal møte mener og begrunnelsen for disse meningene. Uten dette grunnlaget får vi diskusjoner og debatter som er overfladiske og karikerte. Vi må anerkjenne den andres syn og ha kunnskap om både standpunkt og begrunnelser.
Det er ingen tvil om at et demokratisk samfunn trenger politiske debatter og få ting er så oppkvikkende som en frisk diskusjon. Grunnlaget for dette legger vi gjennom å åpne for dialog.
Folkehøgskolen er en viktig arena for dialog. Gjennom intense, lange og personlige samtaler seg i mellom legger elevene et viktig grunnlag for senere diskusjoner og debatter. I løpet av året lærer man seg til å anerkjenne andres meninger uten å oppgi sine egne. Evnen til å se det verdifulle i forskjelligheten og toleransen for annerledeshet oppøves. Håpet er at elevene tar med seg dette videre i livet og ut i samfunnet.
Det norske samfunnet har i dag et akutt behov for gode arenaer for dialog. Folkehøgskolen er og skal fortsette å være et sted for de gode samtalene, debattene og diskusjonene.