Helstøpt og sammenhengende dannelsesforløp
Det som gjør folkehøgskolen unik er at dette er det eneste skoleslaget som har dannelse som sin hovedoppgave. Folkehøgskolen er en av de få stedene hvor ungdom får et sammenhengende dannelsesforløp.
Det finnes utallige definisjoner på hva dannelse er. Nå kan vi godt bruke denne:
Dannelse handler om å bli et et ansvarlig menneske i fellesskap med andre.
Dannelse skjer mange steder
Dannelse skjer på en mengde forskjellige måter i livet. Vi får mye gjennom oppdragelsen i hjemmet og sosialiseringen med venner. På skolen får vi en ny dose gjennom det vi lærer av både fag, ferdigheter og sosiale normer. På reiser og i møte med andre kulturer skjer det en ytterligere bevisstgjøring og danning når vi konfronteres med det som er annerledes enn oss selv.
Etter skolen begynner de fleste av oss å jobbe, og for mange blir dette en viktig arena for dannelse. Også det offentlige og politiske rom blir for mange et viktig sted for dannelse for mange.
Når du kommer på folkehøgskolen så blir den ditt nye hjem, studiested og arbeidsplass. Det er her du treffer nye venner, kommer inn i nye fellesskap og må ytre deg i et debatterende skolesamfunn. Folkehøgskolen blir en komplett dannelsesarena som samler alle stedene dannelse skjer på et sted.
En komprimert arena for dannelse
Sosialt samvær, faglig arbeid og internaliv setter mange ting i spill. Når utvekslingen mellom disse arenaene for læring får litt tid på seg så skjer det utrolige ting. Elevene opplever at de har personlig vekst, faglig utvikling og forteller at de finner igjen lysten til å gjøre noe med livet sitt. For mange er dette det året hvor de setter retningen for det de skal drive med de neste årene.
Utfordringen for folkehøgskolene blir å legge til rette for at elevene får et sammenhengende og helstøpt dannelsesforløp. Alt som skjer på skolen er en del av opplegget på skolen, og alt må være med på å bygge opp elevene slik at de etter et år på folkehøgskolen kan si at: «ja, jeg tror faktisk at jeg har blitt et mer ansvarlig menneske i fellesskap med andre (selv om det selvsagt ikke er noen som snakker sånn…).»
Her kan du leser mer om «Samværets betydning på højskolen» (dansk tekst)