Polyrytmikk og India

Da jeg for første gang reiste til India med jazzklassen på Sund hadde jeg litt kunnskap om konnakol og rytmikken i den  sør-indiske klassiske musikken. Jeg visste dette kom til å bli kult, men lite ante jeg hva som skulle møte oss. Det var nesten et sjokk, og et vanvittig kick allerede fra første time. Jeg følte meg som et rytmisk spedbarn. Samtidig forstod jeg at dette var veldig konkret kunnskap og konkrete ferdigheter som var mulig å lære seg, samtidig som det kan strekkes uendelig i kompleksitet.

Nadae Bhedam

I fjor, rett etter turen til India overværte jeg prof. Rafael Reinas Symposium for hans PHD, «Karnatic Rhythmical Structures as a source for new thinking in Western music», og fikk kunnskapen satt litt mer i system. Det konsptet jeg her vil presentere i sin aller enkleste from er et konsept kalt Nadae Bhedam. Det er kort og enkelt fortalt: polyrytmiske underdelinger av en allerede eksisterende overlagt polyrytme for å skape en ny polyrytme. For eksempel 2 over 3 underdelt i 16-deler så får du 8 over 3, eller i septoler så får du 14 over 3.

Tre lærerike videoer

Under ligger link til et videoklipp med melodiske ideer til konseptet, en video med mesterperkusjonist BC Manjunath, og en video med fin musikk inspirert av andre konsepter fra sør-indisk klassisk musikk.

Espen Bjarnars polyrytmikkblogg

B C Manjunath Lecture Demonstration

Miles Okazaki


Hvis du vurderer et år på folkehøgskole, så kan du lese mer om jazzlinja på Sund folkehøgskole

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *