Ungdomsforskere og bærekraft
– Hvordan kan dagens unge forholde seg til verdens miljøutfordringer uten å føle avmakt? Det er dette altoppslukende spørsmålet årets Sund-elever skal få bryne seg på.
Sund folkehøgskole ble plukket ut som en av fire folkehøgskoler i landet til å delta i et pilotprosjekt som har temaet bærekraftig framtid. Initiativtaker, miljøvernorganisasjonen Framtiden i våre hender, har øynet folkehøgskolens potensial til å engasjere unge mennesker til det viktige arbeidet med miljø og bærekraft. I partnerskap med Folkehøgskolerådet ønsker de å utnytte folkehøgskolens unike demokratiske plattform til å fremme miljøspørsmål og engasjere til endring. Ved bruk av metodene aksjonsforskning og aksjonslæring med Prof. Tom Tiller som mentor, søker de å myndiggjøre (to empower) unge voksne, som er framtiden, til å stille spørsmål ved deres umiddelbare virkelig for så å kunne endre et forhold til det bedre for seg selv og for miljøet.
”Å ane, spane, spinne”, er Prof. Tom Tillers mantra på pilotprosjektets første informasjonsmøte i Oslo. Han er stolt utgiver av sin 70. bok, ”Læringskoden”, og holder en imponerende produksjonseffektivitet til tross for at han snart runder 70 år. I boken ”Læringskoden” ser han på faktorer ved folkehøgskolen generelt som skiller seg fra den ordinære grunnskoleopplæringen. Han peker på en særlig læringslyst som blir fremmet i folkehøgskolen der viktige faktorer som trivsel og samvær rager høyt for å stimulere til dette. Det er denne myndiggjøringen og læringslysten elevene tar med seg videre i livet som har bidratt til at Prof. Tiller mener at aksjonsforskning og aksjonslæring er selvsagte verktøy til bruk i folkehøgskolen.
Aksjonsforskning og aksjonslæring er nyttige metoder for å oppmuntre unge mennesker til å bli endringsagenter i sin hverdag. For å engasjere gode aksjonsforskere tar han i bruk sin GLL-metode, som står for Gjort – Lært – Lurt. I et skjema skriver aksjonsforskere inn sin empiri fra felten – sin virkelig, med kommentarer for videre arbeid. Aksjonsforskning kjennetegnes som en metode der forskeren ikke forsker på et forhold, men heller forsker i egne erfaringer. Aksjonslæring tar denne empirien videre for å påvirke til læring av ny atferd.
– For en engasjert gjeng! stråler representantene fra Framtiden i våre hender etter avsluttet kick-off tirsdag forrige uke. De har holdt presentasjoner om status quo for jordkloden og dens fremtidsutsikter, og har dermed satt unge menneskers tankevirksomhet i sving. Gjennom gruppearbeid og dialoger har Sund-elevene vist mye kunnskap og engasjement rundt miljø, klima og kultur – alt fra hvor eggene på kjølelageret har blitt ruget, til banning som en nord-norsk kulturell kode.
En arbeidsgruppe på 12 frivillige elever vil ta med seg verktøyene for å drive aksjonsforskning og aksjonslæring inn i sine hverdager, måtte det være på studietur, på skolen eller andre arenaer. Hele prosjektet vil munne ut i et format gruppen bestemmer seg for, og bli presentert på en konferanse i Tromsø i april neste år.
Vi ønsker arbeidsgruppen lykke til!
Hvis du er interessert i miljøvern og lurer på folkehøgskole, så kan du se nærmere på Regnskoglinja på Sund folkehøgskole.