Tren blikket ditt -en fotoutfordring

I fotografiets tidlige dager fungerte det stort sett til å konfrontere. På grunn av dets treghet, emulusjonen og linsene gjorde det lite lyssensitivt, var kameraene dårlige til å overføre lyset til emulusjonen. Skulle man bli tatt bilde av måtte man derfor sitte helt stille. I et daguerotypi studio måtte man derfor ha en nakkestøtte bak hodet på kunden for å holde dem rolig nok mens lukkeren var åpen. Kunden stirret stille tilbake inn i linsen. Det var ble en slags seremoni og bildene fikk en unik tekstur, en kvalitet det er vanskelig å oppnå med moderne kamera. Vi kaller denne kvaliteten ofte for stofflighet.

På en måte ligner Richard Avedons metode litt på denne gamle måten å ta bilder på. Det sies at han ikke snakket med sine modelller, men gjorde klart studio oppsettet før modellen kom. Alle poserer foran en hvit bakgrunn med flat tilstedeværende lys uten harde skygger, Avedons signatur. Mange virker usikker på hva de skal gjøre med hender, noen virker som de har en indre dialog, men de kikker alle rett i kamera.  En assistent tar dem med inn på plassen som lyset er satt etter, modellen plasseres der av assistenten og Avedon marsjerer rundt i rommet med en utløser i hånden mens han stirrer på modellen. Etter hver eksponering skifter assistenten film i 8*10 tommer kamera. Bildene er ikke objektive uten pasjon, men heller ikke vennlige eller medfølende. De er aggresive personlige utrykk. I en innledning til hans eget arbeid, sa Avedon at han syntes alle portrett, spesielt hans egne var «meninger». En fotografs øyne ønsker ikke kun å representere, men også å overtale.

Andy+Warhol,+artist,+New+York+City,+August+14,+1969

Det er mye å lære av de gamle teknikkene, det handler om stillhet. For at modellen skal gi inntrykk av urørlighet må han/hun ikke bare sitte stille, men også være stille. Dette gjelder også fotografen. Denne prosessen kan være ubehagelig, den skiller seg fra det kommersielle sirkus opptakene med dundrende musikk og tilrop når modellen gjør noe bra. Bildet vil vitne om prosessen og ha en helt annen type følelse i seg.

Oppgaven – din fotoutfordring

Finn noen du kjenner og stoler på. Spør om å få gjøre et fotoopptak med vedkommende på en time. I denne tiden skal du gjøre 36 eksponeringer, som var et vanlig antall på filmrullen på 35mm kamera.

  1. Foruten at du spør om lov til å ta bildet skal du ikke gi noen som helst direksjon til modellen før foto opptaket. Alt du sier er hvor dere møtes, at det tar en time og at hun/han skal kikke i linsa, ikke på deg.
  2. Sett kamera på et stativ og la det bli der under opptaket. Finn fokus og sett lyset. Øvelsen skal gi deg øvelse i å se. Å endre utsnitt eller flytte kamera vil bare distrahere deg.
  3. Ikke gjem deg bak kamera. Bruk gjerne en utløser kamera.
  4. Ikke snakk eller la modellen snakke til deg under opptaket. Dette gjelde hele timen.
  5. Ta det med ro. Bruk timen. Bruker du opp de 36 eksponeringene på 5 minutter er øvelsen meningsløs.
  6. Gi deg selv lov til å stirre. Du vil finne at små endringer i ansiktet, små ufrivillige tiks, alle bevegelser blir plutselig viktige. Bildene handler om et møte mellom to mennesker, bildene vil si noe om det møtet.

Håper du tar en fotoutfordring!

Ha en fin fotodag.

Janne A. Svit

Teksten er oversatt fra boken Train your Gaze av Roswell Angier av fotolærer Janne Amalie Svit


Hvis du er interessert i foto og lurer på folkehøgskole, så kan du se nærmere på Fotolinja på Sund folkehøgskole.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *