Indisk inspirasjon til rytmiske strukturer
Årets studietur med jazzlinja gikk atter en gang til India. Det største faglige fokuset lå på den Sør-Indiske rytmikken. Det er, mildt sagt, et langt lerret å bleke. Til tross for at vi jobber med rytmiske konsepter på konservatorienivå (minst), og som er så komplekse at de muligens aldri vil brukes på en konsert, skraper vi bare litt på overflaten. Ofte er det sånn med musikk – det man hører på en konsert er bare toppen av det isfjellet av kunnskap og ferdigheter en musiker har jobbet med. Men noe vil vi forhåpentlig vis kunne bruke ganske direkte i løpet av de neste 2-30 årene.
Et av konseptene vi jobbet med er rytmiske strukturer som slutter med tre 5-gruperinger for å så lande på første slag i neste periode, et sentralt konsept som danner et bakteppe for samspill og improvisasjon i Sør-Indisk klassisk musikk. I dette tilfellet er den en blanding av 8-grupperinger vokalisert som Tha ka di mi tha ka juh no, og 5-grupperinger vokalisert som Tha di gi na tho. Utført med 16-dels, kvintol, og sekstolunderdeling.
Nedenfor finner du tre videoer fra tre steg i prosessen – øving med den fantastiske BC Manjunath i India, konseptet konvertert til melodiske jazzfraser, og en rekontekstualisering av konseptet til swingåttendeler og et jazzensemble.
Øving med Manjunath i India
Som «jazzfraser»
Jazzkomp
Hvis du er interessert i polyrytmikk og lurer på folkehøgskole, så kan du se nærmere på Jazzlinja på Sund folkehøgskole.