Oppdagelse og erkjennelse
Folkehøgskole handler om oppdagelse og erkjennelse, ikke overføring av informasjon.
Det finnes mange slags skoler. Alle driver med forskjellige former for undervisning og opplæring. De forskjellige typene skoler har forskjellige formål, og undervisningen legges opp der etter. I noen skoleslag er kunnskap det viktigste, hos andre handler det først og fremst om å tilegne seg ferdigheter. Folkehøgskolen vektlegger oppdagelse og erkjennelse.
Liberating education consists in acts of cognition, not transferals of information.
– Paulo Freire
Faglig og sosialt samvær
Gjennom faglig og sosialt samvær oppdager elevene både nye sider ved seg selv og faget de jobber med. Skolene er internatskoler, så det er derfor ikke godt å si hvor det faglige samværet slutter og det sosiale samværet starter. De veves inn i hverandre fordi elevene både bor og jobber tett sammen.
Forpliktende fellesskap
Gjennom samværet skapes det fellesskap, og dette fellesskapet er det andre området for erkjennelse og oppdagelser. Et forpliktende fellesskap på en folkehøgskole er noe radikalt annerledes enn et løst interessefellesskap. Det er mer utfordrende, mer givende, vanskeligere og mer utviklende enn det man finner mange andre steder. Elevene står i et konstant spenn mellom den enkeltes og fellesskapets ønsker og behov; og man kan ikke velge å ikke forholde seg til motsetningene. Den enkelte elev er en del av fellesskapet, og fellesskapet består av alle disse enkeltindividene.
Det forpliktende fellesskapet er grunnleggende demokratisk. Alle tas på alvor og alle blir lyttet til. Gjennom de prosessene fellesskapet på folkehøgskolen går gjennom, er den enkelte elev nødt til å ta mange runder med både seg selv og medelevene. Dette fører i sin tur igjen til oppdagelser, refleksjon og ny erkjennelse rundt både sin egen og andres plass og rolle i fellesskapet.
Selve poenget med folkehøgskole
Folkehøgskole handler om oppdagelse og erkjennelse. Det betyr ikke at elevene ikke får ny kunnskap og lærer seg nye ferdigheter, men det er ikke overføring av informasjon som er poenget med skoleslaget. Overføringen skjer selvsagt, det er mange som lærer masse faglig i løpet av et år på folkehøgskole, men både fagene, opplevelsene og det sosiale samværet er redskaper som folkehøgskolen bruker får å stimulere elevene til å oppdage nye ting og utvide sin erkjennelseshorisont.