Globalvettreglene for folkehøgskolene

Internasjonalt utvalg for folkehøgskolene har utarbeidet Globalvettreglene. Dette er noen felles kjøreregler for folkehøgskolenes internasjonale engasjement.

Mange folkehøgskoler har i likhet med Sund folkehøgskole et sterkt internasjonalt engasjement. Derfor har Internasjonalt utvalg (IU) utarbeidet Globalvettreglene. Formålet med Globalvettreglene er å bidra til mer bevissthet, økt refleksjon og diskusjon rundt vårt globale engasjement, skriver IU på sine nettsider.

Globalvettreglene

Globalvettreglene

Dette er de ni globalvettreglene:

  1. Vurder konsekvensene av valg og prioriteringer
    Hva er målet med det du gjør og for hvem gjør du det? Husk at en god intensjon ikke nødvendigvis fører til noe godt. Undersøk før du setter i gang.
  2. Finn det globale i det lokale
    Undersøk hva som gjøres i lokalsamfunnet – hvordan akn du bidra? Miljøhensyn, inkludering, handel og etikk. Under hvilke forhold er klærne dine laget? Hvordan forholder vi oss til det?
  3. Studer samfunnsrelaterte forhold før du legger ut på tur
    Tilegn deg kunnskap om politiske, historiske, sosiale og kulturelle forhold i landet du skal besøke. Fremmer de pedagogiske oppleggene folkeopplysning og allmenndannelse?
  4. Se fattigdom i sammenheng med rikdom og makt
    Urettferdighet er skapt av mennesker. Skal vi snakke om fattigdom må vi også se på maktstrukturer og rikdom. Er det ekstrem rikdom som må avskaffes.
  5. Utfordre stereotypier og fordommer
    Vær åpen og fleksibel i møte med nye kulturer – vær obs på hvilke briller du har på deg. Er det behov for avlæring? Hva formidler du i og etter møte med andre?
  6. Realitetsorienter og vis til handlingsalternativer
    Vis kompleksiteten i virkelighetsbildet når du formidler, og smatidig engasjer ved å vise til konkrete måter å bidra på. Vis at det nytter å bry seg!
  7. Etterstreb likeverdige samarbeid og kulturmøter
    Unngå «bestilling» til partnerorganisasjon – finn ut sammen hva som er god erfaringslæring. Styrk «vi» følelsen og unngå «oss-dem» opplevelser. Turistdag? Inviter  lokale ungdommer.
  8. Pass på at holdninger og handlinger fører samme vei
    Bidrar vi til samstemt utvikling? Eller gir vi med en hånd, og tar med den andre? Er det greit å spise mindre kjøtt, men fly mer? Er du inkluderende, men formidler fordommer?
  9. Det er ingen skam å snu om engasjementet ikke er bærekraftig
    Reflekter, evaluer og undersøk: Hvordan er hensynet til miljø, klima, sosiale og økonomiske forhold? Hvordan kan jeg og min folkehøgskole bli mer bærekraftig?

Dette er internasjonalt utvalg for folkehøgskolen

IU skal gjennom informasjons- og opplysningsarbeid om Nord/Sør-forhold og utviklingsarbeid bidra til å endre holdninger, handlinger og politikk i Nord med sikte på å skape en bærekraftig utvikling og mer rettferdig verden.

Medlemmene i IU er Jakob Steenberg Thompson (Sund folkehøgskole), Tommy van Pelt (Agder), Ato Owusu-Addo (Borgund), Silje Ødegård, vikar (Fredly), Roseane dos Reis (Fana) og Brita Phuthi (Folkehøgskolerådet)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *