Læringsglemsel
Læringsglemsel handler om at vi lærer best når vi har glemt at vi lærer. Det skjer ofte når vi jobber med noe som betyr mye for oss. Da blir vi så oppslukt av det vi gjør og forsøket på å bli bedre i dette, at vi rett og slett glemmer at vi holder på å lærer noe.
De fleste av oss har opplevd å bli så oppslukt av det vi driver på med at vi glemmer tid og sted. Ingen ting kan forstyrre oss og tiden flyr. Vi er i flytsonen, sier noen. Alle vet at dette er godt sted å være. Det vi kanskje ikke er så klar over, er at dette er et optimalt sted å være når du skal lære noe.
Paradoksalt nok fremmer det læringen at vi ikke er oppmerksomme på at vi lærer. Når vi er oppslukt av noe, enten det er i fotostudiet eller på øvingsrommet, så er vi så engasjert i det vi brenner for at vi lærer svært effektivt og dypt, uten at vi er klar over det. Motsatt kan man si at overdreven oppmerksomhet på at du er i en læringssituasjon, eller skolesituasjon, kan hemme læringen.
Læringsglemsel og motivasjon
I tradisjonell pedagogikk snakkes det ofte om ytre og indre motivasjon. Ytre motivasjon kalles også for gulrot og pisk, eller du kan kalle det eksamen og karakterer. Indre motivasjon er at elevene har en drivkraft som kommer innenfra.
Læringsglemsel opererer egentlig ikke på aksen mellom ytre og indre motivasjon. I stedet for å lete etter motivasjonen inne i folk, så prøver vi å skape rom for så mye læringsglemsel som mulig. Det er ikke ønsket om gode karakterer som driver deg, for karakterer har vi jo ikke i folkehøgskolen, men ønsket om å drive på med noe som du brenner for og engasjerer deg i.
Begrepet læringsglemsel treffer rett inn i hjertet av folkehøgskolepedagogikken. I stedet for å bruke tid på å finne ut om motivasjonen kommer fra innsiden eller utsiden, kan vi legge til rette for at elevene kan fordype seg og jobbe med ting de er opptatt av. La oss drive med det vi blir oppslukt av, da lærer vi masse og gjør noe som oppleves som meningsfylt.
Professor Lene Tanggaard
Det er professor Lene Tanggaard som står bak begrepet læringsglemsel. Hun jobber ved Universitetet i Aarhus og har jobbet mye med kreativitet og læring. I 2017 fikk hun Højskolepædagogisk Pris av Folkehøjskolernes Forening i Danmark.
Kilder
- Jonas Møller og Rasmus Kolby Rahbek: Højskolepeædagogik, Klim forlag, Aarhus 2015