Skip to content
Sund folkehøgskoles blogg

Sund folkehøgskoles blogg

  • KategorierExpand
    • EVS – volontør
    • Fortellinger fra linjeneExpand
      • Sportsfiskelinja
      • Historisk Håndverk
      • FN og internasjonal politikk
      • Foto
      • Idrett og aktivitet
      • Jazz
      • Regnskog Amazonas
      • Solidaritet Nord-Sør
      • Street food
    • Guatemala
    • Halvårskurs
    • Hva sier tidligere elever?
    • Kab’awil
    • Kultur
    • Miljø
    • Opplevelser
    • Orientering mot verden
    • Pedagogikk
    • Samfunn
    • Skolen
    • Stipendiater
    • Studietur
    • AnnetExpand
      • Sund 150 år
      • Tursykling
    • opprinnelig publisert på sundelev.noExpand
      • 2. års-elever
      • Ballidrett
      • FK
      • FN-linja
      • Foto
      • Global Sport
      • Jazz
      • Podcast
      • Regnskog
      • U-land hovedkategoriExpand
        • -U-land Nicaragua
        • -U-land Guatemala
        • -U-land
      • arkivetExpand
        • Uland Nicaragua-arkivet
      • Ukategorisert
  • Om bloggen
  • Personvern og cookies
  • www.sundfhs.no ›
Sund folkehøgskoles blogg
Sund folkehøgskoles blogg

Dreambird er ute!

Lørdag 10. november kom plata «Dreambird» ut! Fantastisk musikk av Stina Stjern som jazzlinja på Sund folkehøgskole  og elever ved Peder Morset folkehøgskole skoleåret 2017/18 fikk mulighet til være med å gjøre til sin egen. Her er det elev Sverre Sæbø skriver om plateutgivelsen og arbeidet med den:

Abilities heller enn disabilities

For fire år siden skrev Stina Stjern verket Dreambird. Verket tar utgangspunkt i et sitat av Walter Benjamin «Bordeom is the dream bird that hatches the egg of experience. A rustling in the leaves drives him away” samt hennes egne erfaringer fra når hun har jobbet med personer med fysiske og psykiske utviklinghemminger, og hvorfor det er så utrolig viktig å legge vekt på abilities heller enn disabilities.
Verket er skrevet for et band hvor den ene delen av bandet er funksjonsfriske musikere og den andre delen kan ha forskjellige utviklingshemminger. Når vi fremførte det og spilte det inn i april i år så var vi et megaband bestående av 14 musikere fra jazzlinja på Sund folkehøgskole og 14 elever fra Peder Morset folkehøgskole, hvorav en del av de hadde forskjellige utviklingshemminger.

Givende prosjekt

Jeg er utrolig glad for at jeg har fått lov til å ta del i et så utrolig artig og givende prosjekt som virkelig viser hva som er mulig å få til hvis man går inn for det og at det å ha en utviklingshemming ikke setter en stopper for å ha glede av eller for å være med å lage utrolig fin musikk.
Tusen takk for at jeg fikk være med å spille og sette mitt lille personlige preg på den helt utrolig fine musikken din Stina! Takk til alle gode venner som var med og spilte på plata og takk til alle andre som gjorde at vi i det hele tatt hadde mulighet til det!

Hilsen Sverre Sæbø

Apple: https://apple.co/2zJjGAa

Spotify: https://spoti.fi/2AYgaUa
Tidal: 

Stina Stjern, alias Stina Moltu, er lærer ved jazzlinja på Sund folkehøgskole

© 2025 Sund folkehøgskoles blogg

Scroll to top
  • Kategorier
    • EVS – volontør
    • Fortellinger fra linjene
      • Sportsfiskelinja
      • Historisk Håndverk
      • FN og internasjonal politikk
      • Foto
      • Idrett og aktivitet
      • Jazz
      • Regnskog Amazonas
      • Solidaritet Nord-Sør
      • Street food
    • Guatemala
    • Halvårskurs
    • Hva sier tidligere elever?
    • Kab’awil
    • Kultur
    • Miljø
    • Opplevelser
    • Orientering mot verden
    • Pedagogikk
    • Samfunn
    • Skolen
    • Stipendiater
    • Studietur
    • Annet
      • Sund 150 år
      • Tursykling
    • opprinnelig publisert på sundelev.no
      • 2. års-elever
      • Ballidrett
      • FK
      • FN-linja
      • Foto
      • Global Sport
      • Jazz
      • Podcast
      • Regnskog
      • U-land hovedkategori
        • -U-land Nicaragua
        • -U-land Guatemala
        • -U-land
      • arkivet
        • Uland Nicaragua-arkivet
      • Ukategorisert
  • Om bloggen
  • Personvern og cookies
  • www.sundfhs.no ›